سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

90/9/3
5:29 ع

 2سال پیش وقتی ویندوز xp به بازار عرضه شد، بسیاری از کاربران شیفته زرق و برق و محیط جذاب آن شدند که انصافا با محیط خشک و بیروح 2000 قابل مقایسه نبود. Xp شیک، دوست داشتنی و جالب بود و همین خصوصیت آن باعث شد که در مدت کوتاهی بسیاری از کاربران تازه کار را جذب کند، اما حرفهایترها کمی عاقلتر بودند. آنها منتظر ماندند تا کمی از تولد این سیستم عامل بگذرد و امتحانش را پس بدهد. مایکروسافت وعدههای فراوانی مبنی بر قابل اعتماد بودن xp نسبت به ویندوزهای قبلی داده بود. اما به مرور زمان، کمکم خطاها (Bugs) و حفرههای امنیتی (Security Holes) آن کشف شد و مایکروسافت را مجبور کرد که هر از گاهی یک نسخه اصلاحی (Patch) برای از میان بردن این اشکالات ارائه کند. با این که هنوز هم ممکن است حفرهها و باگهای ناشناختهای در xp وجود داشته باشد، ولی توصیه میکنیم چنانچه دستگاه شما توانایی پذیرش این سیستم عامل را دارد، ویندوز خود را به XP ارتقا دهید. در دنیای رایانه، 2 سال مدت کمی نیست. پس تا دیر نشده اقدام کنید. به هر حال اگر کاربر ویندوز XP هستید، یا چنانچه قصد دارید روزی آن را روی دستگاه خود نصب کنید شما را به خواندن این مقاله دعوت میکنیم. با بکار گیری این نکات میتوانید کارایی سیستم عامل خود را افزایش دهید.

  •    ویندوز خود را روی بهترین کارایی تنظیم کنید. روی آیکون My computer کلیک راست کرده،Properties را برگزینید. به پوشه Advanced رفته و در قسمت Performance روی دکمه Settings کلیک کنید. حال در پنجره ظاهر شده در کنار عبارت Adjust for Best perfprmance علامت بگذارید.
  •     همانگونه که بارها گفتهایم، برای خلاص شدن از دست برنامههای حاضر در حافظه که با هر اجرای ویندوز بالا میآیند، گزینه Run را از منوی start انتخاب و دستور msconfig را وارد کنید. پس از اجرا به پوشه startup بروید و علامت کنار برنامههای غیرضروری را بردارید. میتوانید سری به فولدر startup در منوی start ، گزینه Allprograms هم بزنید و روی نرمافزارهایی که نمیخواهید، راست کلیک کرده، delete کنید. اگر حرفهایتر هستید به سراغ فولدرهای Run Run Onc, RunOnceEX, Runservices,و Runservices Once در رجیستری ویندوز بروید و برنامههای غیرضروری را از آنها حذف کنید.
  •    هارد خود را تمیز کنید. هنگامی که هارد شما در حال پر شدن است، درایو مجبور است در شیار (track)های داخلی بنویسد. (همانگونه که میدانید هارد به صورت صفحات دایرهای شکل است . روی این صفحات، دوایر متحدالمرکزی وجود دارد که به آنها شیار گفته میشود). از آنجاکه شیارهای داخلی کوچکترند، اطلاعات کمتری روی آنها جا میگیرد پس برای نوشتن اطلاعات، به تعداد دوربیشتری چرخش هارد نیاز است. برای افزایش کارایی، برنامههای غیرضروری را uninstall کنید. از اطلاعاتی که هماکنون نیاز ندارید، نسخه پشتیبان(backup)  تهیهکرده و در جای دیگری غیر از هارد رایانهتان نگهداری کنید. اجرای Disk Cleanup برای خلوت کردن هارد، خالی از فایده نیست. پس از تمیز کردن هارد، نیاز به یک Defrag دارید که تکههای فایلهای روی هارد را به هم بچسباند.
  • درایو سختافزارهای خود را به روزآوری کنید. دقت کنید که همواره آخرین نسخه از درایوها را در اختیار داشته باشید تا کارایی رایانه خود را تا حد امکان بالا ببرید.
  •    پرینترهای موازی را غیرفعال کنید. اگر پرینتر شما به پورت موازی (Parallel) متصل باشد، ممکن است وقتی در حال پرینت گرفتن هستید، دیگربرنامههای شما به خوبی کار نکند. یا این که اصلا کار نکند. ویندوز xp (همانند 2000) با پورت موازی بخوبی کنار نمیآیند، بکوشید پرینتر را به پورت USB رایانهتان وصل کنید. اگر پرینتر شما چنین کابلی ندارد، میتواندی از یک کابل USB به موازی استفاده کنید. البته به شرطی که رایانه شما پورت داشته باشد.
  •    چقدر حافظه لازم دارید؟ ممکن است بخشی از هارد خود را به صورت حافظه مجازی (Virtual memory) در آورده و آن را در اختیار برنامهها گذاشته باشید، اما هر چه باشد این حافظه کندتر از RAM خواهد بود. حداقل RAM مورد نیاز برای XP ، 64 مگابایت است. اما در بسیاری از موارد حتی 128 مگابایت هم برای اجرای چند برنامه به طور همزمان جوابگو نخواهد بود.
       خودتان میتوانید آزمایش کنید. در هر لحظه تنها یک برنامه را باز کنید. اگر کارایی آن برنامه بیشتر از حالتی بود که با دیگر برنامهها باز میباشد. RAM سیستم شما کافی نیست. برای برنامههای استاندارد معمولی 256مگابایت حافظه کافی است. اما اگر با فایلهای چند رسانهای (MULTIMEDIA) خیلی سر و کار دارید یا با بازیهای با گرافیک سنگین کار میکنید، به سراغ 512 مگابایت یا یک گیگا بایت RAM بروید.
  •    ویروس یابی کنید. اگر سیستم شما بسیار کند شده است، ممکن است ویروسی باشد. برنامه آنتی ویروس خود را از طریق سایت آن به روز آوری (update)کرده، سیستم را scan کنید.
  •    از ابتدا شروع کنید. برخی کاربران به نصب و unistall نرمافزارهای مختلف عادت دارند. اگر شماهم از آن دسته هستید، باید بدانید که بیشتر اوقات برنامههای uninstall بخوبی عمل نمیکنند و تعدادی از فایلهای نرمافزارها را روی هارد شما باقی میگذارند. به مرور زمان این فایلهای بیخودی و اطلاعات و اطلاعات به دردنخوری که در رجیستری ویندوز باقی مانده است، سرعت ویندوز را پایین میآورد. در این موارد تمیز کردن رجیستری، معمولا مفید است. گاهی نیز نصب مجدد reinstall ویندوز شما را یاری میکند.

   در پایان ذکر این نکته را ضروری میدانیم که متاسفانه در بازار ایران نسخههای متعددی از ویندوز xp وجود دارد که برخی از آنها نسخه آزمایشی یا مدت دار (trial version) بوده و پس از مدتی از کار میافتد. در تهیه سیدی این سیستم عامل نهایت دقت را به کار ببندید. به هنگام سازی و نصب نسخههای اصلاحی (Patch) را فراموش نکنید. سری به سایت www.microsoft.com بزنید و همواره ویندوز و دیگر نرمافزارهای خود را به روز نگهدارید.


90/9/3
5:24 ع

اواخر شهریور ماه خبری در سایتهای خبری منتشر شد که نشان از حضور مایکروسافت در یک عرصه جدید میداد. مایکروسافت قصد دارد با سرمایه گذاری در زمینه موتورهای جستوجو (Search Engines)، رتبه اول را از آن خود کند و گوگل را پشت سر بگذارد. مدیران مایکروسافت تصمیم گرفتهاند که سیاست خود را در زمینه جستوجو در وب تغییر دهند و تنها به همکاری با بعضی موتورهای جستوجو مانند overture یا inktomi بسنده نکنند و خود به تولید یک موتور جستوجو بپردازند. هنوز مشخص نشده است که مایکروسافت به چه میزان میخواهد از فناوری جستوجو استفاده کند. اما کرک کونیگس باور مدیر استراتژی سایت MSN، موتور جستوجوی فعلی مایکروسافت میگوید که توسعه فناوری جستوجو در مجموعه همین سایت یعنی MSN.com صورت خواهد گرفت. محققان میگویند این تصمیم ناشی از آن است مایکروسافت قصد دارد فناوری جستوجو را بخشی از بزرگترین محصول خودیعنی ویندوز کند. بنابراین نمیخواهد این فناوری متعلق به کس دیگری باشد.

   متخصصان معتقدند با توجه به توانایی نرمافزار این شرکت در صورت تمرکز روی موضوع جستوجو در وب و هزینه کردن 50 میلیارد دلار میتواند هر رقیبی را برای سالهای بعد از گردونه رقابت خارج کند.

   به نظر میرسد که مایکروسافت نسبت به این تصمیم بسیار جدی است. مدیران این شرکت فکر میکنند که این فناوری هنوز در ابتدای راه خود است. مونیگس باور در این باره میگوید: « موتورهای جستوجو در حال حاضر خوب عمل میکنند، اما کامل نیستند. امروزه بیشتر نتایج جستوجو با چیزی که کاربران به دنبال آن میگردند، منطبق نیست. »

   وی اضافه میکند که مایکروسافت قصد دارد نتایج جستوجو را برای هر کاربر بنابر علایق و جستوجو پیشین وی ارایه کند. بعضی حتی از استفاده از این فناوری در ویندوز longhorn خبر میدهند.

   البته این اولین بار نیست که مایکروسافت قصد کرده در این زمینه سرمایه گذاری کند. در سال 97 این شرکت با مشارکت inktomi، MSN پایه گذاری کرد، اما حالا به این نتیجه رسیده است که فناوری خاص خود را در این زمینه داشته باشد تا بتواند همه را پشت سر بگذارد. شاید در نگاه اول این کار کمی عجیب به نظر برسد. غول دنیای نرمافزار چه نیازی به کسب قدرت اول جستوجو در وب دارد؟

مروری بر آمار موتورهای جستوجو پاسخگوی این پرسش است.

   آیا میدانید که در هر روز چند عملیات جستوجو روی موتورهای جستوجو صورت میپذیرد؟ گوگل و شرکایش در هر روز به بیش از 250میلیون درخواست جستوجو پاسخ میدهند. Overtrue با 167میلیون و Inktomi با حدود 80 میلیون درخواست در ردههای بعدی قرار دارند. در ضمن این ارقام متعلق به فوریه 2003 یعنی حدود 7 ماه پیش است که تا به حال افزایش پیدا کردهاند.

   از مجموع جستوجوهای صورت گرفته که در ماه مه سال 2003 (اردیبهشت ماه امسال ) گوگل توانسته است 32درصد کاربران را به خود جلب کند. یاهو با 25 درصد، AOL با 19 درصد و MSN با 15 درصد در ردههای دوم تا چهارم قرار گرفتهاند. از آنجا که بسیاری از موتورهای جستوجو هنگام تولید نتایج از دیگران کمک میگیرند، اگر بخواهیم نتایج بالا را به دقت بیان کنیم باید بگوییم که 76 درصد نتایج جستوجو به مدد گوگل و 15 درصد با استفاده از MSN به دست آمدهاند، چون گوگل نتایج را برای یاهو و AOL تامین میکند.

   اما از نظر محبوبیت در میان کاربران امریکایی مطابق با آمار تهیه شده در ژانویه 2003 (دی ماه 1381) گوگل یا 5/29 درصد در مقام اول قرار دارد. یاهو با کمی فاصله با 9/28 درصد دوم است و MSN نیز با کسب 6/27 درصد کابران در مقام سوم جای دارد. پس از آنها AOL، Ask jeeves و Overtrue قرار دارند.

   آمار بعدی نشانگر مجموع تعداد ساعاتی است که کاربران مختلف تا به حال روی موتورهای جستوجوی مختلف به جستوجو پرداختهاند. مقام اول بازم در اختیار گوگل است. تا ژانویه 2003 کاربران در مجموع7/18 میلیون ساعت را در این سایت صرف کردهاند. AOL با 5/15 میلیون ساعت، یاهو 1/7 میلیون و MSN با 4/5 میلیون ساعت در رتبههای دوم تا چهارم قرار دارند.

   حالا متوجه شدید که چرا مایکروسافت تصمیم به سرمایه گذاری جدی روی تولید فناوری جستوجوی مخصوص به خود گرفته است. نگاهی به آمار نشان میدهد که گوگل در حال حاضر در بیشتر موارد رتبه اول را در دست دارد و بخوبی توانسته است کاربران را به خود جلب کند و MSN همیشه در رتبههای بعدی قرار دارد. مایکروسافت نمیتواند از تعداد زیاد کاربران اینترنت و مراجعان به سایتهای جستوجو صرفه نظر کند. او میخواهد این بازار را هم از آن خود کند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند. سیستم عامل مایکروسافت با وجود تمامی مشکلات و معایبش توانسته است 95 درصد رایانههای شخصی را در اختیار بگیرد. اما موتورهای جستوجوی MSN هم خواهد توانست گوگل را شکست دهد و کاربران وب را به خود جلب کند؟


90/9/3
5:20 ع

گستردگی دامنه کاربرد اینترنت در حوزههای مختلف باعث رشد روزافزون کاربران اینترنت در جهان شده است و لذا کشور ما هم از این قاعده مستثنی نبوده و روز به روز شاهد توجه و اقبال اقشار مختلف مردم به استفاده از اینترنت هستیم.
   آنچه باعث شده رشد روزافزون کاربران اینترنت خیلی سریع شود و ویژگی
های منحصر به فرد کاربری آن در حوزههای مختلف فرهنگی، آموزشی، علمی، تجاری، سرگرمی و غیره است و لذا در کشورهای پیشرفته دسترسی به اینترنت به عنوان یکی از ضروریات زندگی روزمره زندگی است چرا که از ابتداییترین کارها تا پیچیدهترین آن از قبیل خرید مایحتاج روزانه، دسترسی به تازهترین اخبار در حوزههای مختلف هنری، سینمایی، تئاتر، مجلات، موسیقی، رزرو بلیت هواپیما، قطار، سینما، پرداخت قبوض آب، برق، تلفن، انجام امور بانکی، پرداخت پول، دریافت پول، جابجایی پول و حتی گردش در پارکها، موزهها، فروشگاهها، نمایشگاه و ... از این طریق انجام میشود. و گویی فضای سایبر دنیای جدیدی با قواعد خاص خود پیش روی انسانها گذاشته است و لیکن در حال حاضر در کشور ما به علت نبود زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری لازم تنها بخشی از قابلیتهای ویژه این تکنولوژی مورد استفاده قرار میگیرد و بسته به همت مسئولان برای رسیدن به نقطه مطلوب، ماهها و شاید سالها وقت نیاز است اما نکته قابل توجه در کشور ما پر رنگ شدن وجه رسانهای اینترنت است که راهاندازی دهها وب سایت خبری فارسی، صدها وبلاگ شخصی فارسی در حوزههای مختلف با موضوعات متنوع شاهد این مدعاست.

   آنچه که بایستی در این موقعیت مورد توجه قرار گیرد، این نکته است که کشور ما در حوزه IT کشور جوانی است و در واقع در ابتدای راه هستیم، و لذا فقدان قوانین و مقررات روشن در این حوزه مسئولین امر را بر آن داشته تا به تدوین لایحه قانون و آییننامه بپردازند، و بدیهی است چون وجه رسانهای اینترنت در کشور ما بیش از سایر وجوه آن برجسته شده است ممکن است رویکردها در حوزه تنظیم مقررات معطوف به این وجه شده و ما شاهد یک جانبه نگری در تدوین مقررات باشیم. لذا مسئولین بایستی توجه داتشه باشند تنها با نگاه فرابخشی به اینترنت و قابلیتهای متنوع آن میتوان قوانین و مقررات جامع و کاملی داشت و چنانچه فقط با رویکرد رسانهای به این تکنولوژی نگریسته شود با توجه به سابقه رسانه در کشور ما ممکن است با افراطیگری در لحاظ کردن حوزه منافع ملی، حریمهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی موجه شویم و بایستی بهگونهای حرکت کنیم که کلیت اصل توسعه IT در کشور مخدوش نشود و همانگونه که در عصر صنعتی که 60 سال از عمر آن میگذرد ما هنوز نمیتوانیم ادعا کنیم قوانین کامل و جامعی داریم نبایستی در تنظیم مقررات عصر ارتباطات که در ابتدای آن هستیم شتابزده عمل کنیم و بایستی به این نکته توجه داشته باشیم فضای سایبر قواعد خاص خود را دارد و در اکثر موارد تسری و تعمیم قوانین عادی به قواعد حاکم در فضای سایبر، استقرا ناقص خواهد بود.


90/9/3
5:18 ع

با توجه به کمبود شدیدی که از نظر برنامههای رومیزی و کاربردی در لینوکس وجود دارد، از چند سال پیش دغدغه بسیاری از سردمداران لینوکس این بوده است که به نحوی این مشکل را حل کنند. به این ترتیب مانع اصلی در راه فراگیر شدن استفاده از لینوکس در میان کاربران عادی برداشته میشود.

   برای این کار از یک سو محیطهای گرافیکی بسیار پیشرفتهای نظیر KDE و GNOME در لینوکس ایجاد شده است و همزمان برنامههای کاربردی بسیاری نیز برای اجرا و استفاده در محیط لینوکس نوشته شدهاند. اما برخی راه دیگری را در پیش گرفتهاند: اجرای کد باینری برنامههایی که برای ویندوز نوشته شدهاند در محیط لینوکس.

   در نگاه اول، بخصوص برای کسانی که با مفاهیم مبنایی سیستم عاملها آشنا هستند، این کار عجیب و حتی غیرممکن به نظر میرسد. اما واقعا این کار در قالب پروژهای به نام WINE انجام شده و در بسیاری از موارد هم کار میکند.

   اگرچه کلمه WINE مخفف عبارت Windows Emulator است، اما نمیتوان آن را کاملا یک امولاتور(Emulator) دانست. این برنامه با ایجاد یک لایه نرمافزاری روی سیستم عامل، به کاربر این اجازه را میدهد که کدهای ویندوزی را اجرا کند. در نتیجه عملکرد آن را تا حد زیادی میتوان مانند یک ماشین مجازی (Virtual Machine) دانست تا یک شبیهساز.

   پروژه WINE نسخه سورسآزاد بسیاری از DLLهای محیط ویندوز را ایجاد کرده است. با استفاده از این DLLها، برنامههای تحت ویندوز به شکلی فریب داده میشوند که فکر کنند همچنان روی محیط ویندوز اجرا شدهاند. به این ترتیب برنامههای زیادی را میتوان به شکل تحت لینوکس نیز در اختیار داشت. تا جایی که حتی بسیاری از بازیهای بزرگ و سنگین تحت ویندوز را نیز میتوان تحت لینوکس اجرا کرد. آدرس http://www.linuxgames.com/wine آخرین لیست بازیهای تحت ویندوز را که با استفاده از WINE میتوان آنها را تحت لینوکس اجرا کرد معرفی میکند. همچنین آخرین لیست برنامههایی که امکان اجرای آنها توسط WINE وجود دارد، در آدرس http://appdb.codeweavers.com قابل مشاهده است.


  

90/9/3
5:7 ع

کمتر کاربر اینترنت را میتوان یافت که تاکنون با صفحاتی با پسوند PHP برخورد نکرده باشد و البته این پسوند نامی آشنا برای طراحان و برنامهنویسان وب است.                                                                            

   پی اچ پی (PHP) یکی از محبوبترین و رایجترین زبانهای برنامهنویسی برای ایجاد صفحات پویا در وب است و کمتر خواستهای در محیط وب وجود دارد که در PHP قادر به انجام آن نباشیم. از ایجاد یک صفحه ساده برای پردازش اطلاعات فرمها، ارتباط با بانکهای اطلاعات، کار با سوکتهای TCP، پردازش فرمتهای PDFوZIP و حتی تصویر بخشی از توانایی این زبان است.

پی اچ پی چگونه کار میکند؟

   نوشتن یک برنامه پی اچ پی شبیه ایجاد یک صفحه HTML است و تنها با این تفاوت که کدهای این زبان در داخل صفحات و دربین کدهای HTML درج میشود و البته طبیعی است که یک فایل پی اچ پی میتواند تنها شامل کدهای PHP باشد.با توجه به این که PHP یک زبان طرف سرویسدهنده است، و بنابراین برای اجرا، اسکریپتهای آن باید آنها را به کامپیوتر سرویسدهنده وب (مانند سیستم Windows 2000 و نرمافزار IIS) انتقال دهیم و حالا با تایپ نام فایل آن در گردشگر اینترنت میتوانیم آنرا اجرا و خروجی احتمالی را مشاهده کنیم.

طبیعی است که در سمت سرویسگیرنده (کاربر سایت)امکان مشاهده کدها وجود ندارد.

   پس از درخواست برای اجرای یک اسکریپت PHP فایل حاوی کدهای PHP به برنامه مفسر PHP انتقال داده شده(معمولا php.exe) و این برنامه بعد از تفسیر واجرای اسکریپت ،نتیجه را به سمت کاربر میفرستد.

   در زیر نمونهای از یک اسکریت ساده PHP درج شده است. این برنامه پیغام ارسالی توسط کاربر را میگیرد (این پارامتر میتواند توسط یک فرم یا در نوار آدرس گردشگر اینترنت تایپ شود) و آن را در قالب HTML برای کاربر ارسال میکند.

 

 

 

 

کد HTMLنتیجه حاصل که کاربر امکان مشاهد آنرا دارد
http://www.mysite.com/test.php?message=hello

 

اسکریت PHP که در سمت سرویس دهنده اجرا میشود

 

<HTML>
<BODY>
hello
</BODY>
</HTML>

<HTML>
<BODY>
<?php
echo $_GET["message"];?>
</BODY>
</HTML>

.

تاریخچه

   پی اچ پی در سال 1994 توسط راسموس لردرف Rasmus Lerdorf و برای استفاده شخصیاش ایجاد شد. او بعدها و در سال 1995 نسخه حرفهایتر از مفسر زبان PHP به نام Version 2 PHP/FI را عرضه کرد، و در سال 97 تعداد سایتهایی که از PHP استفاده میکردند به بیش از 50000 رسید و امروزه نیز میلیونها سایت از آن استفاده میکنند. سایتهای مشهوری چون Alltheweb و mamma از این زبان استفاده میکنند و حتی Yahoo نیز در حال شروع استفاده از این زبان برای توسعه وب سایتهای خود است.

 

پی اچ پی زبانی برای همه سیستم عاملها

 

   یکی از برترین مزایای زبان PHP سازگاری آن با اکثر سیستم عاملها و نرمافزارهای وب سرور (مانند IIS و Apache) است. برخی از دیگر زبانها و تکنولوژیها مانند ASP محدود به سیستم عامل windows است و پشتیبانی از آن در دیگر سیستم عاملها بسیار پرهزینه و محدود است، و برخی نیز مانند JSP مشکلاتی با برخی نرمافزارهای وب سرور دارد.

   ساختار و امکانات پی اچ پی به شکل مستقل از سیستم عامل شکل گرفته است و این بدان معنا است که به طور مثال برنامهنویس میتواند اسکریپت خود را تحت سیستم عامل ویندوز نوشته و تست کند و سپس آنرا بدون تغییر به سیستم عامل یونیکس یا لینوکس انتقال دهد.

   در PHP امکان استفاده از برخی از امکانات خاص سیستم عاملهای مشهور نیز در نظر گرفته است که برای نمونه میتوان از پشتیبانی از تکنولوژی DCOM و یا Windows API نام برد.

نسخههای جدید مفسر PHP سازگار با دیگر تکنولوژیهای خاص وبسرورها مانند ISAPI نیز میباشد.

پی اچ پی رایگان و Open Source

   تهیه برنامه مفسر PHP برای همه سیستم عاملها رایگان است و علاقهمندان میتوانند آخرین نسخه مفسر این زبان را از سایت رسمی PHP بارگذاری (Download) کند.

   همچنین امکان تهیه رایگان سورس مفسر پی اچ پی نیز فراهم است ، و این مسئله علاوه بر این که در گسترش امکانات این زبان بسیار موثر بوده است، مزیتی برای شرکتها و توسعهدهندگان برای انتخاب این زبان است چرا که پشتیبانی و اعتماد به آن را راحتتر کرده است.

   بسیاری از ویرایشگرهای حرفهای این زبان نیز یا رایگان هستند و یا با هزینه بسیار کم میتوان آنها را تهیه کرد، در حالی که دیگر تکنولوژیها، مثلاً تهیه پلاتفورمهای جاوا هزینه هنگفتی دارد و همچنین کار حرفهای با تکنولوژی .NET نیز نیاز به تهیه Visual Studio.NET و پرداخت هزینه چند صد دلاری است.
 

" "
پی اچ پی (PHP) یکی از محبوبترین و رایجترین زبانهای برنامهنویسی برای ایجاد صفحات پویا در وب است و کمتر خواستهای در محیط وب وجود دارد که در PHP قادر به انجام آن نباشیم. از ایجاد یک صفحه ساده برای پردازش اطلاعات فرمها، ارتباط با بانکهای اطلاعات، کار با سوکتهای TCP، پردازش فرمتهای PDFوZIP و حتی تصویر بخشی از توانایی این زبان است.

" "

   همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، کمتری نیازی در برنامهنویسی تحت وب وجود دارد که در PHP امکان رفع آن نباشد. پی اچ پی شامل کتابخانهای غنی از توابعی است که امکان پردازش اطلاعات فرمها، کار با بانکهای اطلاعاتی، فایلهای متنی و باینری، فایلهای گرافیکی، PDF ، ZIP و پروتکلهای TCP ، FTP ، DNS ،SMTP و ... را برای برنامهنویس فراهم میکند، این را مقایسه کنید با ASP که به طور مستقل امکان Upload File ،ارسال ایمیل یا کار با فایلهای باینری را ندارد.

   همچنین PHP یکی از بهترین پشتیبانیها را از نرمافزارهای بانک اطلاعات دارد. mySql,Sql Server,mSql,dBase,Oracle,IBM DB2,PostgreSQL,InterBase و بسیاری از نرمافزارهای دیگر در پی اچ پی قابل استفاده هستند و البته امکان کار با ODBC و COM برا ی استفاده از بانکهای Ms Access و دیگرمحصولات نیز هست.

   قدرت زبان پی اچ پی تنها در کتابخانه توابع آن نیست، پشتیبانی بسیار خوب از برنامهنویسی شیءگرا (OOP) و کار آسان و سریع با متغیرها از مزایای دورنی این زبان است.

معایب

   نحو (syntax) زبان PHP بسیار شبیه زبان C++ و Perl است. این اگر چه باعث استقبال از این زبان توسط برنامهنویسان C و یا Perl شد، اما این نحو برای بسیاری از طراحان صفحات وب چندان آسان نیست و بسیاری معتقد هستند که تکنولوژی ASP و زبان VB آسانتر و قابل درکتر است و همچنین JSP و زبان جاوا نیز به دلیل محبوبیت و ساختار قدرتمند آن مورد توجه است.

   یک اشکال دیگر PHP عدم پشتیبانی خوب آن از یونیکد و به خصوص زبان فارسی است، حتی آخرین نسخههای این زبان نیز امکان سورت(Sort) صحیح متون فارسی را ندارد. البته این اشکال با کامپایل مجدد یا کمی برنامهنویسی قابل حل است.


  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
محمدی[0]
 

این وبلاگ برای علاقه مندان به بخش دانستنیها میباشد. کسانی که زیاد اهل مطالعه نمی باشند میتوانند مطالب علمی جذابی را در این وبلاگ بخوانند.امید است بتوانم مفید واقع شوم.


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ