سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

90/9/3
8:11 ع

نبرد ایسوس (333 پ.م.) اولین نبرد مستقیم اسکندر است با سپاه داریوش سوم.

داریوش و اسکندر در نزدیکی شهر ایسوس با یکدیگر رو به رو شدند . ایسوس در کنار خلیج اسکندرون قرار داشت و دشتی که در همسایگی این شهر قرار گرفته بود محل نبرد دو حریف شد . این دشت از سوی شمال به تپه هایی محدود بود واز طرف جنوب به دریا می پیوست . پهنای دشت مزبور را در حدود دو هزاروپانصد متر نوشته اند.و بدیهیست که جنگیدن در وسعتی بدین کمی برای سپاه عظیم داریوش آسان نبود . در این جنگ نخست سپاهیان ایران خود را به پشت سپاه اسکندر رسانده راه را بر آن بستند بطوریکه بیم آن می رفت که نیروی جنگی مقد ونی محاصره و نابود شود. ولی اسکندر از این وضع نهراسید و به جنگ پرداخت. بسیاری از افراد دو طرف کشته شدند . اسکندر خود به گردونه ی داریوش حمله برد. اما سرداران داریوش برای حفظ جان او از جان کوشیده بسیاری از فرماندهان سپاه دشمن را به خاک افکندند و خود اسکندر نیز مجروح گردید.ولی در پایان اسبان گردونه ی داریوش بسبب زخمهایی که برداشته بودند رمیدن آغاز کردند.پس داریوش هراسان شده بر گردونه ای دیگر نشست وچون دسته ای از سپاهیانش گریختند وی نیز از معرکه جان بدر برد.پس از فرار داریوش ایرانیان شکست خوردند و اردویشان بغارت رفت و مادر.زن.پسر و دختر داریوش نیز بدست اسکندر گرفتار شدند.این پیشامد داریو ش را بر آن داشت تا از اسکندر درخواست صلح کند.ولی اسکندر بدین کار تن در نداد و چون در همان زمان سوریه را نیز بسبب خیابت حکمرانش به آسانی گرفته بود آهنگ فینیقیه کرد.مردم شهر صیدا مقدم اسکندر را پذیرا شده و پیروزیش را به رسمیت شناختند. ولی شهر صور پایداری ورزید و بسیاری از سپاهیان اسکندر را بر خاک افکند . سرانجام اسکندر پس از هفت ماه نبرد آن شهر را بتصرف در آورد و به قتل عام مردم آن پرداخت.

نبرد گوگمل (331 پ.م.) دومین نبرد مستقیم اسکندر است با سپاه داریوش سوم در گوگمل احتمالاً واقع در نزدیکی موصل امروزی.

اسکندر پس از پیروزی در نبرد ایسوس (333 پ.م.) عازم مصر شد سپس به عزم تعقیب داریوش سوم و تسخیر ایران از مصر به سوریه بازگشت و از فرات و دجله گذشت و در گوگمل واقع در نزدیکی موصل امروزی با سپاه داریوش سوم روبه رو گردید. داریوش از گوگمل بسوی همدان رفت. اسکندر نیز بجانب ایران رهسپار شده و شهرهای بابل و شوش را بسبب خیانت حکمرانان آنها بی هیچ رنجی گرفت خزاین و نفایس بسیاری به چنگ آورد و عازم پارس و تخت جمشید شد.

نبرد ترموپیل یکی از نبردهای ایران و یونان است که در سال 480 پیش از میلاد در تنگه?‌ ترموپیل (Thermopylae)? بین سپاهیان لئونیداس (Leonidas)? پادشاه اسپارت و سپاهیان خشایارشا هخامنشی در گرفت.

مدارک این جنگ متأسفانه یکطرفه‌است زیرا هر چه ما در باره? این جنگ می‌دانیم مطالبی است که هرودوت تاریخ‌نویس یونانی ذکر کرده‌است و در مدارک شرقی کلمه‌ای وجود ندارد و از ارقام و نوشته‌های هرودوت نیز برمی‌آید که او مطالب خود را از یونانیهای دیگر گرفته و متأسفانه چون گفته? طرف مقابل در دست نیست مدارک او همه جا گزافه‌گویی بلامعارض است.

                                                        

 


90/9/3
8:8 ع

شوش از کهن ترین شهر های جهان و به قولی کهن ترین شهر جهان است که حدود 4000 سال پیش از میلاد مسیح به عنوان کانون مذهبی ساکنان دشت اطراف بنا نهاده شده است و پس از سال ها حیات پر فراز و نشیب و توام با روز های پیروزی و شکست و رونق و رکود و آبادانی و ویرانی ، با سقوط شاهنشاهی هخامنشی در سال 332 ق.م به مرور در سراشیب افول افتاد و در قرون میانه ی اسلامی رونق خود را به کل از دست داد و به روستای کوچکی گرداگرد آرامگاه دانیال نبی (ع) بدل شد.تپه های شوش در جوار شهر شوش و تقریباً در 50 کیلومتری جنوب اندیمشک واقع شده است . وسعت این محوطه بنا بر شواهد باستان شناسی نزدیک به 400 هکتار است این محوطه ی پهناور در بین دو رود بزرگ کرخه ( در غرب ) و دز ( تقریباً در شرق ) جای گرفته است. بیش از 150 سال از آغاز اولین کاوش باستان شناسی در شوش می گذرد و در این مدت نشانه هایی از تمدن های آغاز هزاره ی چهارم پیش از میلاد تا قرن سیزدهم میلادی ( قرن هفتم هجری قمری ) در آن شناسایی شده است . این تمدن ها در کنار یا روی هم قرار دارند و بدون هیچ وقفه طولانی تداوم داشته اند. لایه های باستانی با بیش از 5000 سال قدمت بر روی تپه های طبیعی شکل گرفته و تکوین یافته است بدین سان که لایه نخستین با اولین سکونت انسان یعنی لایه 27 شوش ( در تپه ارگ ) بر روی ارتفاعی بوجود امده است که ار سطح زمین های مجاور حدود 10 متر بالاتر است. چنین به نظر می رسد که در این لایه ابتدا معبد عظیمی ساخته می شود که در گرداگرد آن مراکز سکونتی ایجاد شده است . شوش در این هسته ی اولیه تمام تجربیات گذشته و فرهنگ های همجوار را در خود جمع کرده است . آثار سفالی و سنگی آن نمونه های ارزنده ای است که از نظر ظرافت و زیبایی تفاوت نسبتاٌ زیادی با گذشته دارند.از سوی دیگر وضعیت اجتماعی به گونه ای است که زندگی بشر وارد مرحله ای تازه شده است . وجود همین معبد بزرگ خشتی نشانه ای برای تجمع و شهر نشینی و تشکیل سازمان های جدید شهری است. این دوره که به دوره آ« شوش یک آ» معروف است سراغاز تمدن های دیگری است که به بیش از 5000 سال ادامه یافته است. شوش با داشتن معبدی بزرگ به مرور مرکزیت کلیه مناطق مسکونی در دشت خوزستان را به دست آورد.

شوش در سده های پایانی هزاره چهارم یعنی حدود 3200 سال پیش از میلاد وارد مرحله ی نوینی شد که به دوره آ« پیدایش خط آ» معروف است. زندگی در شوش تا این تاریخ فقط منحصر به تپه ارگ یا آکروپل است. در سده های آغازین هزاره سوم که اوج تشکل اجتماعات است ، نخستین سازمان اداری و سیاسی در ایران تکوین می یابد که پیش ار این رشته کاوش ها حتی نامی از آن ها در کتب تاریخی نبوده است . این دوره که از نظر تاریخی – فرهنگی ، آ« تمدن عیلام آ» نامیده می شود در آغاز هزاره سوم پیش از میلاد ( حدود 4900 سال پیش ) در خوزستان پا گرفت و سلسله پادشاهان عیلام مدت 22 قرن بر قسمت های جنوبی ، جنوب غربی و تا اندازه ای غرب ایران فرمانروایی داشتند . در کاوش های شوش از دوره عیلامی ها آثار معماری فراوانی ظاهر شده که نمودار چگونگی پیشرفت و تکامل فن معماری و ساختمانی ( میانه هزاره چهارم پیش از میلاد ) است. مهری بدست آمده که بر روی آن فرم ساختمانی کنده شده است و شکل دو اتاق دیده می شود که سقف ان گنبدی است ، این موضوع از جهت تاریخ معماری و هنر دارای ارزش و اهمیت فراوانی است. نقش مهم دیگری نیز از همین دوره شوش ( تپه ارگ ) به دست آمده که معبد دیگری را به تصویر کشیده است این معبد بر روی سکوی بزرگ و بلندی به پا شده است ، برخی بر آنند که این تصویر احتمالاً شکل معبد بزرگ شوش است اگر چنین باشد با توجه به این معبد حدود 6000 سال قبل بر پا شده است، شاهد زنده ای بر پیشرفت فرهنگ و تمدن مردمان این عصر است.


90/9/3
7:54 ع

     یکی از پیشرفتهای بزرگ در زمینه کامپیوترهای کوچک در ماه آخر ماه اکتبر 2002، در زمان معرفی محصول جدید DELL   روی داد: Optiplex SX260 

   در حالی که ایده این کامپیوترها چندسالی بود که وجود داشت، شرکت DELL که برای ورود به موقع به بازار بسیار معروف است، با عرضه این محصول، مهر تاییدی به تقاضای کامپیوترها کوچک زد. از آغاز سال 2003، شرکتهایی نظیر HP و Compaq شروع به فروش کامپیوترهای کوچک کردند، این مدلها جزء جدانشدنی بازار گشتند. اگرچه ممکن است هیچگاه به طور کامل جایگزین کامپیوترهای فعلی نشوند، ولی تقاضا برای کامپیوترهای کمحجم و قابل انطباق با دیگر کامپیوترها وجود دارد. با ورود مدل imac ساخت Apple و کیتهای کامپیوتر که با آن میتوان قطعات کامپیوتر دلخواه را انتخاب و نصب نمود، طراحی عجیب و غریب راه خود را به بازار کامپیوتر باز کردهاند.

   مدیر گروه تولید HP میگوید: وقتی که مدل ipaq عرضه شد، کاملا با دیگر مدلها متفاوت بود. هرچه کامپیوترها بیشتر تجاری میشوند، تفاوت آنها در طراحی صنعتی آنها خواهد بود. مثلا بعضی خریداران میخواهند که کامپیوتر آنها جلوه خوبی داشته باشد مثلا در یک آژانس طراحی یا در میز پذیرش.

   وضعیت اقتصادی و عدم رشد بودجه IT، دلیل حرکت به سوی کامپیوترهای کوچک است. شرکت DELL مدلهای کوچک خود را تقریبا همقیمت کامپیوترهای رومیزی تعیین کرده است و میگوید کوچکتر بودن به معنای ارزانتر بودن نیست، بلکه با کوچکتر کردن باعث صرفهجویی در فضا میشود و در عین حال انعطافپذیر و قابلیت ارتقا از دست میرود.

   بعضی از تحلیلگران مردد هستند که آیا به غیر از صرفهجویی در فضا چه سودی در استفاده از کامپیوترهای کوچک وجود دارد. کامپیوترهای معمولی بعد از مدتی از قیمت میافتند ولی کامپیوترهای کوچک قطعات گرانتری در خود دارد که قیمتشان سقوط نمیکند. یکی از آنها میگوید: آنها سعی در تولید نوع متفاوتی از PC را دارند و امیدوارند که از آن سود ببرند و دیگران را مجبور به تعویض سیستمهای خود کنند. براساس تخمین او تا سال 2006 نیمی از کامپیوترهای موجود در چرخه تعویض میافتند. شرکتهای DELL، HP و دیگر شرکتها سعی در جاانداختن PCهای کوچک دارند. ایده اصلی این بود که آنقدر با یک کامپیوتر کار کنید تا به نهایت عمر خود برسد و سپس آنرا با یک مدل جدید عوض کنید زیرا این کار ارزانتر از ارتقای خود کامپیوتر است. اکنون هدف نگهداشتن کامپیوتر و طولانی کردن عمر مفید آن است.


90/9/3
5:32 ع

در زمانی نه چندان دور شعار مایکروسافت این بود: روی هر میز تحریر و در هر خانه باید یک کامپیوتر وجود داشته باشد. ولی اکنون این شعار مبدل به شعار جدیدی شده است: هر کسی باید یک کامپیوتر در جیب خود داشته باشد. یعنی افزایش قدرت مردم به کمک نرمافزار قوی که در هرجا و هر وقت و با هروسیلهای قابل استفاده باشد.

   البته این همه داستان نیست. در هفته اخیر شرکت Dell، بزرگترین سازنده کامپیوتر، اولین کامپیوترهای دستی خود با سیستم عامل مایکروسافت را عرضه کرد. HP و Palm نیز در مدلهای جدید خود بر فناوری بیسیم و ارتباط تلفنی تمرکز بیشتری داشتهاند و در یک حرکت بیسابقه SPV موبایل جدید خود را با سیستم عامل مایکروسافت که نسخه خاصی از ویندوز است عرضه نموده است.

   صنعت کامپیوتر و صنعت تلفنهای همراه به طور همزمان به نقطه مشترکی رسیدهاند: ساخت کامپیوترهای دستی. نوکیا نیز که بزرگترین سازنده تلفنهای همراه است، در مدل جدید خود برای کاربران حرفهای یک کیبورد تاشو قرار داده و برای دوستداران بازیهای کامپیوتری صفحه نمایش رنگی تعبیه کرده است. گوشیهای امروزی قدرت معادل کامپیوترهای رومیزی 10سال پیش را دارند.

   رقابت بین شرکتهای کامپیوتری و سازندگان تلفن همراه باعث بهبود کیفیت و امکانات کامپیوترها میشود و واضح است که در این بین خریداران سود میبرند. به طور خلاصه باید گفت این دو صنعت که زمانی جداگانه فعالیت میکردند، در حال آماده شدن برای یک رقابت سنگین هستند. هر دو معتقدند که بزرگترین محصول بعد از PC. تلفن هوشمند با وسیله ارتباطی جیبی است و برای ساخت آن ایدههای متفاوتی دارند. صنعت کامپیوتر میخواهد یک کامپیوتر همهکاره را در ابعادی کوچک عرضه کند و سازندگان تلفن همراه معتقدند که در اضافه کردن امکانات جدید به گوشی باید به آرامی عمل کرد تا کاربران به آن عادت کنند. البته هنوز برای قضاوت خیلی زود است. در حدود کامپیوترها فروش PCهای معمولی افت کردهاست و فروش کامپیوتر به شرکتهای بزرگ نیز ثابت ماندهاست و بنابراین امیدها به سمت کامپیوترهای جیبی است. در تلفنهای همراه تقاضا برای تماس تلفنی معمولی رشد نکردهاست و در عوض خدماتی مثل ارسال پیام متنی، بازی کردن و خدمات GPS منابع رشد احتمالی هستند. از هماکنون قدمهایی در این راه برداشتهشد که لزوما همه آنها صحیح و عاقلانه نیست. به طور مثال شبکههای نسل سوم مخابرات ماهوارهای در حال برپایی در اروپاست و در حدود صدبیلیون دلار برای امتیاز آن هزینه شده است که رقم بالایی میباشد. و این فناوری هنوز به درستی کار نمیکند. به طور مشابه میزان PDAها از حدود 10 میلیون عدد در سال فراتر نرفتهاست. حدود 20سال پیش کامپیوترهای رومیزی جای کامپیوترهای غول پیکر را گرفتند و اکنون بازار کامپیوتر رومیزی به پایان خود رسیده است. بنابراین حرکت به سوی کامپیوترهای جیبی بسیار عاقلانه و منطقی است. در ابتدای ظهور یک فناوری جدید در حدود بازار آن اغراق میشود و سپس میزان فروش را دست پایین میگیرند. مثلا 20 سال پیش کامپیوترهای رومیزی به نظر نمیرسید مشتریپسند باشند، ولی بعد از تغییرات فراوان تقاضای زیادی جذب کرد.

   امروزه، تلفنهای هوشمند و کامپیوترهای جیبی به طور موازی پیشرفت میکنند و احتمال میرود محصولات متعددی از هریک بنابه نوع نیاز مصرفکنندگان ظهور یابد. باید انتظار محصولات کاملا متفاوت را هم داشت: شرکتی به نام Danger، رابط جیبی میسازد که ترکیبی از دو نوع محصول مزبور است.

 

 


 

90/9/3
5:30 ع

از کدام ویندوز مایکروسافت استفاده میکنید؟ 98، ME، 2000 یا xp؟ از این محصول راضی هستید یا از مشکلات مختلف آن کلافه شدهاید؟

اگر از کاربران چند ساله رایانه و ویندوزهای مایکروسافت باشید، حتما با ویندوزهای مختلف کار کردهاید و هر بار با دیدن مشکلات یک نسخه منتظر ویندوز جدیدتر ماندهاید تا شاید کمبودهای نسخه فعلی را رفع کند. آخرین ویندوزی که مایکروسافت برای کاربران خانگی ارائه کرده است ویندوز xp است. اما این محصول هم هنوز با ایدهآلهای یک کاربر فاصله زیادی دارد. Xp که با دو شعار امنیت و ثبات وارد بازار شده بود، گرچه نسبت به اجداد خود در این زمینه موفق بوده است، اما همچنان نتوانسته این شعارها را به عمل تبدیل کند.

   درست است که xp نسبت به سایر ویندوزها کمتر crash میکند، ولی همچنان در بعضی مواقع شما مجبورید رایانه خود را Reset کنید. چرا که xp قفل کرده است. از نظر امنیتی هم فایروال xp بعضی حفرهها را پوشانده، اما همچنان راهی بس طولانی برای ایجاد یک محیط واقعا امن پیش رو دارد. اشکالات گرافیکی و ظاهری و همچنین مشکلات نصب سختافزارهای مختلف از دیگر نقاط ضعف xp است. به دلیل وجود همین موارد و ایرادها، کاربران منتظر هستند تا محصول بعدی مایکروسافت را ببینند. محصولی که وعده آن برای سال 2005 داده شده است. ویندوز لانگ هورن یا گاو شاخ دراز.

   پس از ارائه xp به بازار شایعاتی به گوش رسید که مایکروسافت در حال آماده سازی یک نسخه جدید از ویندوز است. نسخهای که قرار است تحولی عظیم در ویندوز پدید آورد و همانطور که ویندوز 95 نسلی جدید را برای خانواده ویندوز پایه گذاری کرد، این محصول جدید نیز بنیانگذار رده جدیدی از ویندوزها خواهد بود.
   ویندوز جدید مایکروسافت که لانگ هورن LongHorn نام دارد، همواره در ابهام مطرح شده. اما اخیرا کنفرانس مهندسی سختافزار ویندوز در نیواورلنان، مایکروسافت خود به معرفی اجمالی این محصول جدید پرداخت.

   ویل پول (will poole) معاون بخش ویندوز شرکت مایکروسافت در این کنفرانس اعلام کرد که این محصول در سال 2005 وارد بازار خواهد شد. وی همچنین اظهار کرد که لانگ هورن یکی از مهمترین محصولات مایکروسافت است و مایکروسافت قصد دارد با کمک این محصول نحوه نگرش کاربران به یک رایانه جدید را عوض کند. ویندوز یک بروزرسانی در رده محصولات کاربران معمولی و مشتریان عادی بود و ویندوز 2000 یک بروز رسانی در عرصه محصولات تجاری به حساب میآمد. اما لانگ هورن در هر سه عرصه کاربران، محصولات تجاری و محیط برنامه نویسی یک بروز رسانی جدی محسوب میشود.

   اما این ویندوز جدید چه تفاوتی با سایر ویندوزها دارد که مایکروسافت این گونه درباره محصولش سخن میگوید؟ مایکروسافت میگوید که لانگ هورن بسیار راحتتر با کاربر ارتباط برقرار میکند و حتی این ارتباط یک رابطه عاطفی خواهد بود!

    لانگ هورن ساختاری کاملا مولفهای و متشکل از اجزای مختلف خواهد داشت و لذا به شما این امکان را خواهد داد تا هر سرویس یا برنامه ویندوز را به دلخواه نصب یا حذف کنید. از طرف دیگر، مثلا نسخه حرفهای آن تمامی امکانات نسخه خانگی را خواهد داشت و بعضی اجزا، برنامهها و سرویسها اضافه خواهند شد. البته هستهای که برای این ویندوز در نظر گرفته شده ودر واقع اساس این سیستم عامل است، در تمامی این نسخ ثابت خواهد بود. استفاده از این ساختار مولفهای باعث شده است سرعت نصب این سیستم عامل بسیار بالا برود. مایکروسافت ادعا میکند زمان نصب این ویندوز کمتر از 15 دقیقه خواهد بود که در مقایسه با زمان 45 تا 60 دقیقهای نصب xp واقعا شگفتانگیز است.

   محصول جدید مایکروسافت واقعا یک محصول بینالمللی خواهد بود. پیش از این زبان انگلیسی به عنوان پیش فرض همه محصولات مایکروسافت وجود داشت و هر زبان دیگری که مورد نیاز بود، اضافه میشد. اما هسته لانگ هورن مستقل از هر زبان دیگر دارای زبان انگلیسی نخواهد بود و تنها به زبان فرانسه ارائه خواهد شد.

   مایکروسافت امکانات گرافیکی این محصول جدید را نیز بهبود بخشیده و سعی کرده است با شرکتهای مختلف سختافزاری تولید کننده کارت گرافیکی و مونیتور هماهنگی کند تا درایورهای محصولات تولیدی تا سال2005 آنها را داشته باشد. البته این افزایش امکانات باعث شده است این ویندوز برای اجرا حداقل به سیستمی با امکانات نمایش 768×1024 و کارت ویدئوی سه بعدی 64 مگابایتی با شتاب دهنده نیاز داشته باشد محیط گرافیکی لانگ هورن سه مد جداگانه خواهد داشت ( ویندوز xp در حال حاضر دو مد کلاسیک و xp را دارد) که یکی از آن دو مد به محیط کاربری ویندوز 2000 شبیه خواهد بود و دو مد دیگر تا به حال در سایر محصولات مایکروسافت ارائه نشدهاند.

     در این ویندوز جدید کاربر امکان تغییر مقیاس هر پنجره را خواهد داشت. در حال حاضر، شما میتوانید یک پنجره را تغییر اندازه دهید اما گرافیک و متن داخل آن تغییری پیدا نمیکند. با این امکان جدید در صورت تغییر مقیاس هر پنجره، محتوای آن به تناسب تغییر اندازه میدهد.

   همچنین شما در محیط این محصول جدید میتوانید براحتی و به طور همزمان به تماشای فیلم و کار با برنامههای مختلف بپردازید و مطئمن باشید وقفهای در نمایش فیلم پدید نمیآید. همچنین این امکان وجود دارد که هر برنامه موجود روی صفحه نمایش به شکل انیمیشن به حرکت در آیند و شما همچنان باآنها کار کنید! البته این امکان کاربردی ندارد و تنها برای سرگرمی در نظر گرفته شده است.

 لانگ هورن مبتنی بر سیستم فایل NTFS خواهد بود. اما FAT و FAT32 را نیز پشتیبانی خواهد کرد.


مشخصات مدیر وبلاگ
 
محمدی[0]
 

این وبلاگ برای علاقه مندان به بخش دانستنیها میباشد. کسانی که زیاد اهل مطالعه نمی باشند میتوانند مطالب علمی جذابی را در این وبلاگ بخوانند.امید است بتوانم مفید واقع شوم.


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ